måndag 5 mars 2012

3dwvl

Ja så var då Driedaagse van West-Vlaanderen över för denna upplaga. Jag tänkte ge mig på en liten sammanfattning.
Hela tävlingen drog igång med en 7km prolog i fredags. Det var ca 6-8gr, blåsigt men uppehåll. Jag fick till en med mina mått mätt bra prolog. Jag är ingen kung på enkelstart men gnetade med vad som fanns i benen och noterades för 100:e tid av de 192 startande. Ingen tid och placering att slå sig för bröstet med precis men i denna samlingen cyklister var det en ok start. Edvin gjorde det bra och tog några fina skalper. Efter målgång blev jag kallad till dopingkontroll och det tog "mysiga" två timmar innehållande tre flaskor vatten och tre koppar kaffe innan jag kunde pressa fram önskade droppar, skojigt... Min kontrollant önskade att han fått betalt per timme istället för dagsarvode.



Etapp 1 var 181km lång och gick från Brugge med avslutningsvarv och mål i Bellegem. Uppehåll och runt 14gr var det för dagen, perfekt för vårtävling. Inledningsvis bjöds det hög fart och attacker utan att något gick iväg. Det var riktigt gnetigt med rak motvind och ändå 46 i snitt första tim. Efter 1,5tim pep tre man iväg (tyvärr utan nån rödvit) och Quickstep med ledartröjan stannade för att pissa och lät dem helt enkelt åka. När vi kom in till Bellegem och avslutningsvarven så skruvades farten upp och det skulle som alla trodde gå mot en klungspurt. Vi hade som plan att hjälpa Ahstrand till en bra possition in i målbacken. Tyvärr fick vi inte till det. Jag själv orkade inte hålla min possition eller avancera när det behövdes utan satt på strängen och gnetade. Ingen fest... Vann gjorde Chicci i Quickstep.


Dags för prolog
Etapp 2, 186km mellan Nieuwpoort och Ichtegem blev en blöt och hård historia. 8gr och regn hela dagen och vi skulle bla över klassiska kullerstensbacken Kemmelberg. Morgongruppen på sex man gick redan efter 20km, Philip gjorde ett bra försök att ansluta men var 10sek bakom gruppen som närmast. Halvägs in på etappen hade vi passerat Kemmelberg där klungan splittrades upp men efter en stunds lagtempo så samlade det ihop sig igen. Kring 13.5 mil körda började vi närma oss en 2km lång kullerstensväg. Det blev krig om possitioner för att komma bra in på den lilla kullerstensvägen och därmed oxå trångt. Jag satt ute på högerkanten där jag och många runt mig ville avancera. Jag blev lite trängd vilket är ganska vanligt men denna gång fastnade framhjulet på den upphöjda skarven som finns på de belgiska betongvägarna. Vi vart några stycken som gick i backen. Otto var snabbt framme, jag bytte cykel och kom iväg men klungan hade delat sig över kullerstensvägen. Jag anslöt till tredjegruppen. I den rullade vi runt ett av avslutningsvarven inne i Ichtegem innan dagen var över och vi klev av. Grus satt tamejfan överallt och ett sår på knät som senare på kvällen syddes ihop med ett par stygn fick jag med mig hem. Det blev som väntat en hård start, lite onödigt hårt med facit i hand... Men men jag mår ok och är snart redo igen. Halva laget gick runt Micke, Landström, Pölder och Edvin gjorde det bra. Vann gjorde Demare FDJ. 

So long

1 kommentar: