måndag 25 april 2011

Svenska cupen i Åstorp

Sitter i bussen på väg hem från Åstorpsloppet som oxå var den andra deltävlingen i Svenska cupen. Inför loppet hade vi i laget två målsättningar. Att försvara ledartröjan på Edvin och vinna racet, tufft men möjligt. Efter 198 kuperade och blåsiga kilometer visste vi.
En utbrytning på två man kom iväg tidigt (Landström, Sandell). Inte helt lyckat att vi missade den och hamnade i underläge men heller ingen panik då loppet var långt. Ove fick/tog den icke så glamourösa uppgiften att klyva vind för oss andra och jaga täten. Tillsammans med Brolle, Vallentuna och även C4 så var duon inhämtad efter halva racet och allt började om från noll. Fantastiskt jobb av Ove, lojal som alltid! Kul att se Brolle göra det bra som förstaårs i elitklassen. Nya attacker dammades av från många håll under ett par mil innan en ny grupp gick iväg. Här fanns Svensson och jag med från oss och ytterliggare 8 andra gubbar. Sammarbetet knakade lite då alla inte va nöjda med konstellationen bla vi själva och efter ett par nya attacker var vi 6 man kvar i tätgruppen. Tyvärr blev jag ensam Boråsare men övriga var oxå själva från sitt lag och således tuffade lagtempot då på. Avgörandet skulle efter några attackförsök den sista halvmilen avgöras i en spurt där vi var fem man kvar. Jag fick possitionen sist i gruppen vilket är idealiskt och drog även igång spurten. Tyvärr missbedömde jag hur mycket studds jag hade kvar i benen. Jag missbedömde till viss del även vinden och avståndet till mållinjen. Jag drog helt enkelt igång spurten för tidigt. Klantigt men jag var oxå trött både i ben och huvud och då blir det så ibland. (Det man inte har i huvudet får man ha i benen... vilket jag inte hade för dagen). Resultatet blev att övriga fyra åkare passerade mig kort innan mål och först av dessa var Mikael Olsson i cc, bara att lyfta på hatten o gratulera! Jag slutade alltså som 5:a i mål så vi/jag lyckades inte med målet att vinna Åstorpsloppet. Däremot så gjorde Edvin en grym avslutning och ställde av övriga från klungan och körde solo in som 6:a. Bra gjort och tröjan sitter kvar på den stilige Tranemopajken.
Sikta högt och du når hälften finns ett ordspråk som heter. Det stämmer ju bra på denna dag. Det var riktigt roligt att vara hemma och köra med mina polare i laget och ledarstaben den här helgen. Tack för den och för förtroendet jag fick idag. Imorrn sticker jag ner till Groningen igen och lagom till på onsdag sitter jag på cykeln igen och käkar kantvind.

5 kommentarer:

  1. Nästa gång tar du det Hank! //Greven

    SvaraRadera
  2. Henke, till det viktiga. Dricker du tillräcligt många tajta dubbla nere på kontinenten?

    SvaraRadera
  3. Tack Greven!
    Dan, viktigt! Självklart jag dricker så tajt jag vågar och allt som oftast dubbla. En i varje ben så rundtrampet blir jämnt. Fick känna på Soldeblend hemma hos Greven nu i påsk (Bodil). Succéss!!

    SvaraRadera
  4. Grattis till landslagsuppdraget Mr Tank!

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket Mr Battleship : )

    SvaraRadera