tisdag 5 april 2011

Liten summering...

Av de fyra tävlingar som jag hittils plockat fram tävlingsskjortan till såhär långt under säsongen.
Börjar med debuten. Den gick 20:e mars i Köln, Tyskland och loppet Köln-Shuld-Frechen. 187 cyklister skulle åka 201km så det var bara att få i sig en rågad skål musli till morgonkaffet. Tidigt i loppet (20km) kom jag med i en utbrytning på åtta man och vi gnuggade på med fint lagtempo fram till ardennerna i mitten av loppet där fem st bergspris skulle avverkas. Här försvann fyra av mina utbrytningspolare lyckligtvis bakåt. En tysk rackare lyckades även brygga upp till oss från klungan och när vi kom ner på platten igen med 8 mil till mål hade vi 4 min till klungan och var således 5 man. Sakta men säkert hämtade klungan in tid på oss. Med 2.5 mil kvar kastade vi i överväxeln i gruppen och höll emot bra men med 5 km kvar var avståndet ändå nere i 30 sek. In under kilometerflaggen hade vi fortfarande lucka och jag satt fint på sistahjul i gruppen. Tysken som tidigare anslutit i bergen drog igång en långrökare och jag skarvade på den med 400 m till linjen. Det svarade bra och jag trodde på seger när jag med 30 meter till mål i ögonvrån fick se 3 st gubbar från klungan smita förbi. Sååå nära... men ingen skumpa och ingen hare skjuten. Fick iaf ett bra kvitto på formen med mig hem. 

Omloop van de Veekolonien var nästa race den 26:e mars i Holland. 152km, 160startande, smala vägar och kantvind. Dock bjöd inte dagen på tillräckligt med blåst för att göra strössel av startfältet utan en klunga på ca 80 man skulle göra upp i sprinten. Min lagkompis Cor hade lika bra koll på avslutningen som om den gått på mammas gata (vilket den i praktiken gjorde då han växt upp i krokarna). Hur som helst sista km bjöd på 3st 90graders kurvor och när Cor attackerade med 800m kvar och fick en liten lucka kom ingen ikapp. Helt enligt skolboken och bara att lyfta på hatten! Själv hade jag en bra dag och sprintade in på 4:e plats. Holländsk frukttårta och glada miner bjöds det friskt på innan vi åkte hem.

Rund um Rhede, ett kriterium i Tyskland körde vi dagen efter. Knappa 70km på ett 1,5km varv och med 170 cyklister till start. Banan var bred vilket gjorde det lätt att avancera och farten var därmed under hela loppet hög. Efter 1,5tim drog det därmed som väntat ihop sig till klungspurt. Cor körde fram mig på sista varvet och jag sprintade in på 5:e platsen.

Bild från sputen i Köln-Shuld-Frechen

Så i söndags körde jag Omloop van de Glazen Stad i Haag. 173km och 200 startande som började ställa upp i startfållan redan med 25 min kvar till start. Då förstod man ganska kvickt att det är fördel men en possition långt fram i klungan redan tidigt i loppet. Så blev oxå fallet 48 i snitt stod det på cykeldatorn efter 2 avverkade timmar, Holländarna vet helt enkelt att det inte är kul att sitta på 183:e plats när klungan dras ut av den klassiska "gummibandseffekten". Under sista tredjedelen av loppet sprack klungan så av i 3-4 delar i ett kantvindsparti. Mark, Cor och jag fanns med från laget i  förstagruppen på ca 45 man. Vi sparade Cor som var spännstig för dagen och tillslut när så alla försök att avgöra före en ev spurt skrotats tog jag med samme Cor på min rulle och länmade över i spets med 300m kvar. Tyvärr hade jag lite för dålig fart på de sista sammtidigt som det holländska laget De Rijke kom med ett tremannatåg på andra kanten. Dubbelseger på hemmatävlingen va såklart kul för dom, Cor in som 6:a jag rullade in med hög mjölksyrahalt på 20:e platsen.

De var de hele. Lagom kort. Framöver ska ni inte behöva ta kaffepaus när ni läser ett och samma inlägg.

6 kommentarer:

  1. Vi läser gärna! Kul att se att det går bra för dig :)

    SvaraRadera
  2. Jag kombinerar gärna kaffedrickande och läsande av din blogg! Kör hårt så ses vi i sommar! Kram Sandy

    SvaraRadera
  3. Hank The Tank, jag tror inte Svenne banan och kanske du själv fattar hur otroligt stark du är just nu. Njut av cykellivet och kör till spets, snart sitter första segern! //Krelle

    SvaraRadera
  4. Gött att du äntligen kommit igång med skrivandet!
    Bjuder på ett klipp med en åkare som inte är det minsta nöjd med en 4:e plats i sin första tävling i nya laget :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=mQgd7PvgtQk

    Härlig inställning!
    /Lillebror

    SvaraRadera
  5. Tack Sandra o Greven!

    Hahaha! Inget dåligt klipp brorsan :) De slank visst ur ett ord av missnöje där ja..

    SvaraRadera