tisdag 29 maj 2012

Estland sum up

Estonian bike weekend är i box. Två stycken europatourtävlingar kategori 1:1 under fredag och lördag samt ett avslutande gran fondo kallat Rattaralli med ca 4000 startande på söndan. Personligen fick jag en jobbig start under Tallin-Tartu på fredagen. Magen var inte alls på humör, troligen pga något på hotellbuffen. Jag hade svårt att käka under loppet och frukosten kom senare tillbaks. Innan dess kunde jag iallafall göra min del av jobbet för laget på ett hyggligt sätt då jag ihop med Bjelkmark och två Christina Waches satt som farthållare i klungan cirkalisa de första 140km. Sedan klev jag av med tom tank. Vi fick tillslut efter en dramatisk final in Berra på en bra 5:e plats.
Lördagens race, Tartu GP körde jag ej då jag inte hade fått i mig nått vidare ned energi och vi även utan mig kunde starta med fullt lag. Jag kände således lugnet och försökte återhämta mig. Laget gjorde en stabil insatts med Landström och Micke i tidig utbrytning som höll loppet igenom. Endura var dock för starka denna dag och Micke fick jobba mot tre st på slutet. 6:a vart slutligen resultatet imål.

Så Rattaralli den sista dagen och det var en mäktig klunga som drog iväg. Nånstans efter halva loppets 137km kom jag och Bjelkmark iväg i en 25 mannagrupp. Vi höll undan och trotts att Bjelkis försökte komma loss säkert 20 ggr så blev det en spurt i gruppen om segern. Jag fick ett skapligt läge och hade greppet med 50m kvar. Tyvärr så va loppet oxå så många meter för långt då benen surnade det sista och tre ryttare passerade mig. Vi var näsan på linje och jag var ca ett hjul från segern. 4:e plats var iaf mer än jag trott på före start och lite skönt att vända på steken även om de va freda och lördastävlingarna som va "da shit". Med Estland i box är det nu dags för avfärd till US och Philadelpia international championship på söndag. So long.

1 kommentar: